Pressmeddelande 5/12: En avvikande åsikt!

december 5th, 2012Nyheter och pressmeddelande

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om
el- och naturgasnätsavgifter RP 109/2012 rd
Ekonomiutskottets betänkande EkUB 14/2012 rd

Vid gårdagens plenum försvarade riksdagsledamot Elisabeth Nauclér sin avvikande åsikt till grundlagsutskottets utlåtande gällande förslaget till lag om el- och naturgasnätsavgifter. Hon stöder sig därvid på utlåtanden av professor emeritus Antero Jyränki och professor Jaakko Ossa, som båda vid grundlagsutskottets hörande ansåg att det här är fråga om en sådan skatt som föreskrivs i självstyrelselagens 18 § 5 punkten och som landskapet Åland har lagstiftningsbehörighet om.

Ledamot Nauclér konstaterade att hon är upprörd och besviken över att en fråga av denna karaktär lagts på grundlagsutskottets bord och fått den behandling som nu skett. Förra gången något liknande skedde var 2001 då dåvarande riksdag gick in på landskapet lagstiftningsområde genom lotterilagen. Presidenten förde då ärendet till Högsta domstolen och det slutade med att presidenten inte stadfäste lagen. Hur det går nu får man se.

Ledamot Mauri Pekkarinen (c), ordförande i finansutskottet, svarde att finansutskottet godtog grundlagsutskottets utlåtande utan behandling, trots att det funnits lite lust till det, med just denna historia i minnet – i vissa av de tidigare ärendena som nämndes hade han råkat vara med , ibland som minister – men han gick trots allt inte in i en sådan diskussion nu.

Grundlagsutskottets utlåtande med Nauclérs avvikande åsikt finns som bilaga liksom hennes anförande. Riksdagens protokoll nr PTK121/2012 kan läsas här

Elisabeth Nauclér lämnar gärna närmare information tfn 050 512 1984