Pressmeddelande 14 december: Nauclér ordförande för Baskienseminarium

Publiceringsfritt: genast

Pressmeddelande: Nauclér ordförande för Baskienseminarium

*******************************************************************************
I onsdags (12 december) var riksdagsledamot Nauclér ordförande vid ett Baskienseminarium arrangerat av de Gröna och Vänstern i riksdagens infocentrum. Johannes Koskinen, ordförande i grundlagsutskottet, öppnade seminariet och kultur- och idrottsminister Paavo Arhinmäki avslutade det.

Huvudtalaren var den sydafrikanska människorättsadvokaten Brian Curin. Han har varit djupt involverad i flera konfliktområden som t.ex. Sydafrika, Sri Lanka, Rawanda och Mellanöstern. Men hans viktigaste bidrag har ändå kanske varit för fredsprocessen i Baskien, där han bl.a. har grundat den internationella kontaktgruppen ICG, en organisation som kom till efter Bryssel-deklarationen år 2010 och som fungerar som medlare och hjälpande hand i konflikten. Lite mer än ett år senare, efter en konferens i San Sebastian, där bl.a. Kofi Annan, Gro Harlem Bruntland och Gerry Adams deltog, tillkom ännu en viktig deklaration för freden i Baskien.

Under seminariet framhöll Curin att både ledaren för Sinn Fein Gerry Adams och riksdagsledamot Elisabeth Nauclér har gjort modiga och för fredsprocessen värdefulla uttalanden.

- Det är viktigt att konflikten får internationell belysning, att man i Finland får höra olika åsikter särskilt med tanke på att det skrivits och talats så mycket om den politiska utvecklingen i Katalonien, förklarar Nauclér
*********************************************************************************

Mer information ges av:
Gustav Blomberg på tel.nr. 094324047 eller per e-post gustav.blomberg@riksdagen.fi